October 16, 2011

Glimpses of the Mekong Delta 4 ( Một thoáng Miền Tây 4)


Many of the trips I made during my university years were to the Mekong Delta. In the small town of Song Doc near the southernmost tip of Vietnam, my classmates and I spent time living in a military barracks. I had to accustom myself to certain aspects of army life, living frugally among the young soldiers stationed there and spending the better parts of each day painting by the shipyards. In Tra Vinh Province, I passed a month residing in the culture house of Chau Thanh Town and enjoyed finding new friends among the indigenous Khmer people. In Can Tho Province, I lived in the town hall of Phung Hiep and met new acquaintances who spent their lives on the river. Other towns I just visited for a couple days – too many to count – all charming in their own way. Even though the life in the Mekong Delta is so peaceful, the locals honest and plain, I did not focus on these images of serenity. I painted a different side of life on the Delta:  the toil of village life.


"...Có thể nói miền Tây là địa điểm thực tế thường xuyên của tôi trong các năm qua.Tôi đã ở trong doanh trại bộ đội tại thị trấn Sông Đốc Cà Mau, nơi tận cùng cửa biển của đất nước,làm quen với kỷ luật quân đội, sống tiết kiệm cùng các anh lính trẻ, suốt ngày lê la ra xưởng đóng tàu. Tôi đã ở trong khuôn viên nhà Văn Hoá thị trấn Châu Thành -Trà Vinh,làm quen với đồng bào Khơme.Tôi đã ở trong Uỷ Ban Nhân Dân thị trấn Phụng Hiệp - Cần Thơ, làm quen với người dân sống cả cuộc đời của họ trên ghe.v.v..Và những nơi tôi đi qua chỉ vài ngày....Nhiều lắm.. Cuộc sống miền Tây thanh bình, người dân thật thà, chất phác.Nhưng tôi đã vẽ một mảng khác trong cuộc đời họ . Những bức tranh dưới đây không nói về điều hạnh phúc của con người mà nói về Những- vất- vả -để- mưu- sinh- cuộc- sống..."

Material : Oil Painting
Chất liệu : Sơn Dầu















Material : Gouache
Chất liệu : Màu bột






No comments:

Post a Comment